English section   Home   Services   Articles   Malawi   Tanganyika   Photo
Hem
Swedish section   Hem   Tjänster   Artiklar   Malawi   Tanganyika   Viktoria   Västafrika   Foto
Artiklar

Back to Nature bakgrund del 1
Back to Nature bakgrund del 2
Back to Nature Slimline
Bygg en bakgrund i plast
Filter

Back to nature - Discus
Back to nature - Malar
Back to nature - Malawi
Back to nature - Malawi 2:a utg.
Back to nature - Tanganyika
Back to nature - Tanganyika 2:a utg.
Biotopakvariet
Drömciklider
The endemic cichlids from Madagascar
Lake Malawi Cichlids from Tanzania
Malawi cichlids - in their natural habitat
Malawiciklider i sin naturliga miljö 2:a utgåvan
Malawiciklider i sin naturliga miljö 3:e utgåvan
Mot Afrikas hjärta
Nyasa-cichlider
Prinsessan av Burundi
Tanganyika Cichlids
Tanganyika cichlids in their natural habitat
Tanganyikaciklidernas hemligheter
Tanganyikasjöns snäckskalslekande ciklider

Recensioner - CD-skivor
Aqualex - Malawisee Cichliden
Die Welt der Cichliden - Malawi See
The Cichlids of Lake Malawi

Ndifuni Kupita Ku Malaŵi
Del 5 - Afrika, mer än ciklider

Efter en dryg väntan kom nästa problem, trots att vi först blivit lovade att få kontanter i dollar hade de nu ändrat sig och vägrade betala ut något annat än malawiska kwatcha. Det var inget annat att göra än att ta emot den enorma bunt sedlar som det blev och försöka att gömma undan dem så gott det gick innan vi gick ut från banken. Vi hittade en pickup som skulle gå till Senga Bay och då skulle vi kunna hoppa av vid marknaden där vi varit dagen före. Problemet var bara att vi var först och i Afrika går inte bussarna förrän de är fulla, priset var 50 mk (ca 6 kr). Det tog ca 45 minuter för dem att fylla flaket, då var vi 20 vuxna personer, några barn, en låda kycklingar och en hel del övrig last. Som tur var körde de lugnt och försiktigt på den dåliga vägen, det var inte lätt att hitta någonstans att hålla sig i trängseln.

Foto © Michael Persson
När vi fotograferade fisk fick vi hjälp av Manson Kamanga som är en av de många mycket ciklidkunniga som arbetar i Stuarts fiskhus.
Det fanns mängder med fina ciklider i fiskhuset, här en Otopharynx sp."auromarginatus margrette".
En Protomelas taeniolatus "fire blue" hane från Makanjila Point i Malawi.

2000-10-21
Efter frukosten tog vi farväl av Stuart och tackade för oss, Esther hade redan gett sig iväg till Blantyre för att hämta barnen på skolan. Vi fick skjuts med en av Stuarts minibussar som först skulle lämna den danska familjen vid Livingstonia Beach innan vi blev lämnade i Salima. Stuarts chaufför visade oss vilken minibuss vi skulle ta för att komma till Lilongwe. Som vanligt gick bussen inte förrän den var full och som vanligt fick vi börja med att åka och tanka innan vi kom iväg. Trots att det redan var fullt i bussen stannade vi och plockade upp två engelska backpackers med två rejäla ryggsäckar innan vi lämnade Salima. Nu satt vi i alla fall väl skyddade med packning överallt i bussen. Vägen från Salima och Lilongwe är till största delen nerförsbacke, detta utnyttjade chauffören för att spara bensin, de gånger bromspedalen användes var lätträknade. Det var skönt när vi äntligen kom fram efter ca 1,5 timmes resa.

Eftersom vi inte visste var vi skulle bo följde vi med de båda engelska killarna till ett café. Vi fick veta att personalen på caféet hade tagit hand om den ena killens bror för några veckor sedan när han blivit rånad på pass, pengar, flygbiljetter och mycket mer. Carolina och jag bestämde oss för att leta upp ett resthouse som Esther hade tipsat oss om. Vi hittade stället som hette The Golden Peacock och fick ett dubbelrum där för 500 mk (ca 60 kr). Ägaren ordnade en taxi till oss som skulle köra oss till flygplatsen 6.00 nästa dag. Vi blev också varnade för att vistas i stadens centrum när det blivit mörkt, speciellt idag eftersom det var lördag. Som tur var visste vi då inte det Stuart senare berättade för oss om detta ställe. Bara några veckor tidigare hade några andra gäster till Stuart också sovit på The Golden Peacock, de hade blivit väckta mitt i natten av rånare med automatvapen. Alla gästerna hade blivit uppradade i korridoren och rånade på allt av värde. Vi gick och åt lunch på golfklubben och gick en runda och tittade på Lilongwe. Eftermiddagen tillbringade vi på rummet där vi sov, läste och spelade Bao. På kvällen åt vi middag på en koreansk restaurang som låg alldeles intill.

Foto © Michael Persson
Som akvarist är det fantastiskt kul att åka runt och se olika biotper, här är det Zambezifloden.

Men det finns också mycket annat att se, här är det de 1500 meter breda och 100 meter höga Victoriafallen sett från Zimbabwe.

Besök en nationalpark
Det finns också lite lyxigare bussar med luftkonditionering och andra bekvämligheter, men bara för att det finns ska man inte lita på att det fungerar. När vi skulle åka de drygt 40 milen från Livingstone till Lusaka i Zambia betalade vi lite extra för att åka med en lite bättre buss. Det regnade ett häftigt tropiskt regn denna dag och det visade sig att varken vindrutetorkare eller fläkt fungerade. Detta löste man genom att en kille som satt bredvid chauffören torkade bort imma på fönstret med jämna mellanrum.
När man är i Afrika tycker jag absolut att man också ska ta chansen att besöka en nationalpark och se vilda djur. Vid vårt besök i Lower Zambezi National Park fick vi en upplevelse vi aldrig kommer att glömma. När vi vaknade på morgonen stod en fullvuxen elefant och tittade ner på oss genom myggnätet i tältet.

Foto © Michael Persson
Man ska även ta chansen att besöka en nationalpark, de här lejonen är fotograferade med ett 210 mm teleobjektiv!
En morgon väcktes vi av närgångna elefanter.

Artikeln är tidigare publicerad i Ciklidbladet nr 1-2/2002.

Copyright © Michael Persson 1997-2006. All rights reserved.